6 manieren om uw Facebook-advertenties te verbeteren: Social Media Examiner
Facebook Advertenties Facebook / / September 25, 2020
Wilt u de prestaties van uw Facebook-advertenties verbeteren?
Vraagt u zich af naar welke statistieken u moet kijken?
Door belangrijke inzichten van Facebook te gebruiken om te zien hoe gebruikers reageren op en omgaan met uw advertenties, kunt u uw campagnes optimaliseren.
In dit artikel zul je ontdek zes manieren waarop Facebook-advertentiestatistieken u kunnen helpen uw Facebook-advertenties te verbeteren.
Exporteer uw Facebook-advertentiegegevens naar Excel
Om uw Facebook advertentiecampagnes, moet u uw gegevens op een duidelijke, gedetailleerde manier presenteren. Een van de beste manieren om dit te doen, is met grafieken.
Helaas bevat de rapportage-interface van Facebook geen goede grafieken, maar u kunt eenvoudig grafieken maken door de informatie naar Excel te exporteren. Hier is hoe u aan de slag gaat:
Ga naar uw Ads Manager-rapporten en klik op de campagne je wilt analyseren. Boven de lijst met advertentiesets aan de linkerkant,
Als uw rapport niet de vereiste statistieken bevat, kunt u deze toevoegen. Klik op Prestaties en vervolgens Kolommen aanpassen.
De volgende, klik op Uitsplitsing en selecteer Op tijd en vervolgens op Dag zodat u de resultaten voor elke dag kunt zien.
Tenslotte, klik op de Export knop aan de rechterkant om dit rapport naar Excel te exporteren. Nadat u al die informatie in Excel heeft gedumpt, kunt u eenvoudig trendgrafieken maken waarmee u de prestaties en resultaten van uw campagne beter kunt begrijpen.
Hier is een lijst met de belangrijkste statistieken om naar te kijken en hoe u ze kunt gebruiken om uw Facebook-advertentiecampagnes te begrijpen en te controleren.
# 1: Houd de CTR bij om het aantal advertenties te meten
De klikfrequentie (CTR) is een van de meest populaire statistieken die door online adverteerders worden gebruikt. Het geeft de verhouding weer tussen het aantal vertoningen en het aantal ontvangen klikken.
Omdat het genereren van conversies doorgaans vereist dat gebruikers eerst op een advertentie klikken, is CTR voor veel adverteerders een belangrijke statistiek geworden. Ze raken enthousiast over een hoge CTR, maken zich zorgen wanneer deze te laag is en zoeken vaak informatie over wat de standaard CTR is voor hun branche of markt.
In werkelijkheid is de CTR slechts een teken van hoe geïnteresseerde gebruikers in uw advertentie zijn. Niet meer.
Ja, als je gericht op juist is en uw product goed is, zal een hoge CTR meer verkeer sturen, wat op zijn beurt weer meer conversies kan opleveren. Campagnes met een lage CTR kunnen er echter nog steeds in slagen om een goed te krijgen ROI, en campagnes met hoge CTR's genereren mogelijk helemaal geen inkomsten.
Er zijn doorgaans twee redenen voor een lage CTR:
- Slechte advertentie: Als de targeting correct is, maar uw advertentie is slecht (deze heeft bijvoorbeeld een slecht imago, de advertentietekst is niet aantrekkelijk, er is geen call-to-action, enzovoort), dan besteden gebruikers geen aandacht aan uw advertentie.
- Slechte targeting: Mogelijk heeft u een goede advertentie die aan de verkeerde doelgroep wordt weergegeven. In dit geval zal de CTR waarschijnlijk laag zijn.
Als uw campagne een lage CTR heeft, is het tijd om deze twee elementen te analyseren.
Bovendien kan de CTR in de loop van de tijd afnemen naarmate de frequentie toeneemt. Als gebruikers uw advertentie meerdere keren zien, zullen ze er waarschijnlijk niet op blijven klikken als ze dat al hebben gedaan.
CTR is doorgaans geen belangrijke prestatiestatistiek, tenzij uw belangrijkste doel is om meer verkeer te genereren. Het is echter een goede statistiek om te begrijpen hoe geïnteresseerde gebruikers in uw advertentie zijn.
# 2: Kijk naar CPM om uw totale kosten te begrijpen
Voelt u zich ooit gefrustreerd of verloren omdat uw campagnes niet presteren zoals verwacht? Misschien krijgt u niet veel vertoningen of zijn uw conversies duurder dan verwacht. Wanneer dit gebeurt, hebben we de neiging om de advertentie of de targeting de schuld te geven en nieuwe afbeeldingen, advertentieteksten en targetingopties te proberen.
Het probleem kan echter extern zijn. Als u voor vertoningen betaalt (wat in de meeste campagnes het geval is), is het bekijken van uw CPM (kosten per 1000 vertoningen) de beste manier om erachter te komen.
Bij het betalen voor vertoningen wordt CPM bepaald door twee hoofdfactoren:
- Hoe gemakkelijk het is om een gebruiker in uw doelgroep te bereiken. Hoe specifieker de targeting, hoe hoger de CPM.
- Het aantal concurrerende campagnes dat probeert dezelfde doelgroep als u te bereiken.
Zelfs als de meeste adverteerders dit in theorie weten, vergeten ze vaak om naar CPM te kijken bij het analyseren van campagneresultaten. Wanneer de CPM stijgt, worden uw algehele resultaten duurder, ongeacht hoe interessant uw advertentie is of hoeveel conversies u ontvangt.
Maar de effectiviteit van uw begroting kan ook worden beïnvloed door CPM. Uitgaande van een constant budget gedurende een bepaalde periode, betekent een stijging van de CPM minder vertoningen, zoals u kunt zien in de onderstaande grafiek. (Merk op hoe de grafieken voor CPM en vertoningen symmetrisch zijn.)
Minder vertoningen betekent minder kansen om te converteren. En door de hogere kosten wordt elke conversie ook duurder.
Dus als de resultaten niet zijn zoals verwacht, kijk dan naar uw CPM voordat u nieuwe advertenties of targetingopties overweegt.
# 3: CPC meten om de advertentiekwaliteit te meten
Zou het niet geweldig zijn om een statistiek te hebben die zowel de interesse van gebruikers in een advertentie (CTR) als de totale campagnekosten (CPM) weergeeft? Hiervoor dient de kosten per klik (CPC).
In feite gaan CTR en CPC hand in hand bij het betalen voor vertoningen (nogmaals, meestal het geval). U kunt deze relatie zien in de volgende grafiek. Merk op hoe de lijnen bijna symmetrisch zijn.
Volg YouTube-marketingtraining - online!
Wilt u uw betrokkenheid en verkoop met YouTube verbeteren? Doe dan mee met de grootste en beste bijeenkomst van YouTube-marketingexperts terwijl ze hun bewezen strategieën delen. U krijgt stapsgewijze live instructies gericht op YouTube-strategie, video's maken en YouTube-advertenties. Word de YouTube-marketingheld voor uw bedrijf en klanten terwijl u strategieën implementeert die bewezen resultaten opleveren. Dit is een live online trainingsevenement van je vrienden bij Social Media Examiner.
KLIK HIER VOOR DETAILS - UITVERKOOP EINDIGT 22 SEPTEMBER!Stel dat u een budget heeft van € 20 met een CPM van € 10. Dit betekent dat u 2000 vertoningen krijgt. Als je daar 200 klikken op kreeg, was de CTR 10% (2.000 x 10% = 200). Dit betekent dat uw CPC € 0,10 was (€ 20/200 = € 0,10).
Als u in hetzelfde scenario 400 klikken kreeg, was uw CTR 20% (2.000 x 20% = 400). En in dit geval $ 20/400 = $ 0,05.
Zoals u kunt zien, daalt de CPC naarmate de CTR toeneemt, en vice versa.
Zoals u echter eerder heeft gezien, stijgen uw totale kosten, inclusief CPC, wanneer de CPM stijgt. Dit betekent dat zelfs als CTR en CPC nog steeds aan elkaar zijn gekoppeld, hun gedrag niet altijd precies symmetrisch is. U kunt dit zien in de volgende afbeelding. Merk op hoe CTR en CPC nog steeds met elkaar verbonden zijn, maar CPM kan de waarde van CPC aanzienlijk beïnvloeden.
Stel dat in het tweede scenario hierboven de CTR nog steeds 20% was, maar de CPM steeg van $ 10 naar $ 20. In dat geval krijgt u slechts 1000 vertoningen, en zelfs als de CTR op 10% blijft, levert dat 100 klikken op. In dit geval is de CPC € 20/100 = € 0,20.
Dit is het mooie van CPC. Het vormt niet alleen een aanvulling op de CTR-informatie om u de interesse in uw advertentie te laten begrijpen, maar het geeft ook informatie over de totale kosten.
# 4: Monitor vertoningen om de betrouwbaarheid van gegevens te beoordelen
Niet veel gebruikers beschouwen vertoningen als een belangrijke statistiek. Het aantal vertoningen geeft immers gewoon weer hoe vaak Facebook uw advertentie heeft weergegeven, ongeacht of mensen er aandacht aan hebben besteed.
In feite wordt deze statistiek over het algemeen alleen gebruikt in merkcampagnes. Mensen denken dat hoe meer vertoningen hun advertenties ontvangen, hoe groter de kans is dat hun merk bekendheid krijgt en gebruikers geïnteresseerd raken in hun advertenties. Onthoud: de enige statistiek die de interesse van gebruikers in uw advertentie aangeeft (niet noodzakelijkerwijs in uw product, zoals u straks zult zien), is de CTR.
Het aantal vertoningen is echter een goede statistiek om te gebruiken wanneer campagnes optimaliseren. Het optimaliseren van campagnes vereist A / B-tests, wat inhoudt dat u veel versies van uw advertentie maakt en zelfs meerdere advertentiesets maakt. Het doel is om uw campagneresultaten te verbeteren door slecht presterende elementen te onderbreken en uw budget te besteden aan de elementen die het beste presteren.
Hiervoor heeft u betrouwbare informatie nodig. Als uw resultaten er erg goed (of erg slecht) uitzien, maar uw advertentie slechts een paar honderd vertoningen heeft ontvangen, hoe kunt u die informatie dan vertrouwen? In feite kunnen de resultaten volledig veranderen met toekomstige vertoningen.
Zoals bij elke marketingonderzoeksactiviteit, heeft u een goede steekproefgrootte nodig om de ontvangen informatie te vertrouwen. Dit is waar vertoningen een belangrijke statistiek worden. Gewoonlijk wilt u ten minste 1.000 vertoningen hebben om uw gegevens te vertrouwen, maar als u 5.000 tot 10.000 vertoningen zou kunnen krijgen, zouden die gegevens veel betrouwbaarder zijn.
# 5: vergelijk de CTR met conversieratio's om uw aanbieding te evalueren
Een hoge CTR hebben, maar niet genoeg conversies krijgen, is een frustrerend gevoel. Als gebruikers geïnteresseerd zijn in de advertentie, waarom converteren ze dan niet?
Het goede nieuws is dat, net zoals de CTR de interesse van gebruikers in uw advertentie weergeeft, de conversieratio de interesse van gebruikers in wat u aanbiedt weergeeft nadat ze op uw advertentie hebben geklikt. Het is de verhouding tussen het aantal klikken op een advertentie en het aantal gegenereerde conversies.
Maar zelfs als het afhankelijk is van het aantal klikken, is het niet direct afhankelijk van de CTR. Wanneer de CTR hoog is (dat wil zeggen, wanneer gebruikers geïnteresseerd zijn in de advertentie), is de conversieratio een goede manier om te begrijpen wat er buiten de advertentie gebeurt; dat wil zeggen, op uw bestemmingspagina of website.
Een hoge CTR en een lage conversieratio zijn meestal een teken dat gebruikers iets wat ze op de bestemmingspagina zien niet leuk vinden. Enkele van de meest voorkomende redenen hiervoor zijn:
- Slechte bestemmingspagina
- Duur product
- Misleidende advertentie
- Ontbrekende informatie in de advertentie
- Slechte koopvoorwaarden
De conversieratio gaat hand in hand met CPA. Dus wanneer de conversieratio toeneemt, daalt de CPA en vice versa. Deze relatie wordt echter altijd beïnvloed door CPM. U kunt dit gedrag zien in de volgende grafiek.
Merk op dat de regels voor CPA en conversieratio bijna symmetrisch zijn, maar nog steeds worden beïnvloed door fluctuaties in CPM.
# 6: Combineer conversies en CPA om de ROI te meten
Conversies worden doorgaans gebruikt als de belangrijkste statistiek om het succes van een campagne bij te houden. Is een hoog aantal conversies altijd goed nieuws? Niet noodzakelijk. Als u meer geld uitgeeft om die conversies te krijgen dan de werkelijke waarde die ze opleveren, zal uw campagne niet winstgevend zijn.
Daarom moet u conversies altijd samen met de kosten per conversie (CPA of kosten per acquisitie) in overweging nemen.
Een lage CPA is altijd goed nieuws, en een van de beste manieren om een campagne te optimaliseren, is door u te concentreren op de advertenties en elementen die lage CPA's. Tegelijkertijd is een lage CPA op zich niet voldoende en vereist een groot aantal conversies om een campagne te maken geslaagd. In feite is een lage CPA met lage conversies een teken van een zeer trage campagnelevering, waarbij Facebook kleine budgetten gebruikt.
CPA en conversies zijn twee statistieken die altijd samen werken. Dus raak niet te opgewonden als er maar één goede cijfers laat zien.
Gevolgtrekking
Het weergeven van Facebook-advertenties is een van de beste manieren om uw bedrijf online te promoten. Het sociale netwerk is niet alleen de nummer één van het totale aantal gebruikers, wat betekent dat u mogelijk meer mensen kunt bereiken met uw advertentie, maar het is ook veelzijdig in termen van reclame-instrumenten en opties.
Als u over zo'n breed scala aan opties beschikt, kunnen uw campagnes echter verwarrend worden om te analyseren als u niet weet waar u moet zoeken of wat elke statistiek werkelijk betekent. Als u de betekenis van uw statistieken kent, kunt u uw campagnes op meer dan één manier optimaliseren. U kunt uw CPA bijvoorbeeld verlagen door uw advertentie en bestemmingspagina te verbeteren, maar ook door doelgroepen te vinden met een lagere CPM, enzovoort.
Wat denk je? Welke statistieken gebruikt u normaal gesproken om uw campagneprestaties te meten? Welke acties onderneemt u als uw campagnekosten te hoog zijn? Welke advertentie-elementen test u normaal gesproken A / B om uw campagnes te optimaliseren? Deel uw mening in de opmerkingen hieronder.