Hoe u uw Facebook-advertentieresultaten kunt analyseren: 7 statistieken om bij te houden: Social Media Examiner
Facebook Advertenties Facebook Advertentiebeheer Facebook / / September 26, 2020
Weet u of uw Facebook-advertenties werken? Vraagt u zich af welke belangrijke statistieken u moet bijhouden?
In dit artikel ontdekt u zeven belangrijke Facebook-advertentiestatistieken die u moet weten, waar u ze kunt vinden in Advertentiebeheer en wat u moet doen als u niet de gewenste resultaten krijgt.
# 1: Rendement op advertentie-uitgaven
Rendement op advertentie-uitgaven (ROAS) is het bedrag aan inkomsten dat wordt gegenereerd voor elke dollar die aan advertenties wordt besteed. En, in een notendop, het is de statistiek die u moet gebruiken om direct inzicht te krijgen in uw advertentieresultaten op Facebook en Instagram. Ik beschouw het als de heilige graal van advertentiestatistieken - ervoor zorgen dat elke dollar die u in uw advertentie-inspanningen investeert, u (minimaal) een dollar aan inkomsten oplevert.
De formule voor het berekenen van ROAS is eenvoudig: Opbrengst ÷ advertentie-uitgaven = ROAS.
U bepaalt uw totale gegenereerde inkomsten volgens de Facebook-pixel (onder de aankoop conversiewaarde in Advertentiebeheer) en deel deze door de totale advertentie-uitgaven die nodig waren om dat te genereren omzet.
Laat me illustreren: u hebt 10 stuks van een product van $ 27 verkocht van uw Facebook-advertentiereeksen vorige week, wat $ 270 aan inkomsten opleverde. Om die verkopen te realiseren, heb je $ 54 uitgegeven aan Facebook-advertenties.
Opbrengst ÷ advertentie-uitgaven = ROAS
$270 ÷ $54 =5X
De X is een veelvoud van 1. In dit geval spuugt het elke keer dat u de Facebook-geldautomaat een dollar geeft $ 5 aan inkomsten terug - oftewel 5 keer $ 1.
Als je op mij lijkt, zou je graag een bankmachine hebben die $ 5 biljetten uitspuugt elke keer dat je een storting van $ 1 hebt gedaan, maar dat is niet altijd het geval in de advertentiewereld op Facebook. Besteed aandacht aan uw ROAS om ervoor te zorgen dat uw advertenties winstgevend zijn.
Wanneer uw ROAS positief is (een veelvoud groter dan 1), genereren uw advertentiedollars meer inkomsten dan het bedrag dat aan advertenties wordt besteed.
Anders gezegd: u bent maken geld.
Als uw ROAS negatief is (een veelvoud kleiner dan 1), geeft u meer uit aan advertenties dan de gegenereerde inkomsten.
Anders gezegd: u bent verliezen geld.
Merk op dat de bovenstaande berekening geen rekening hield met andere kosten van zakendoen, zoals uw teamkosten, tools en software, en storefront (of dit nu een fysieke locatie is of een digitale storefront zoals een website). Ik raad u aan om de rest van uw variabele uitgaven mee te nemen bij het berekenen van uw ROAS om een algemeen rendement op uw investering (ROI) te krijgen.
Om dat te doen, neemt u het totale bedrag aan Facebook-advertentie-uitgaven plus de rest van uw uitgaven en verdeel dat over uw totale inkomsten:
Opbrengst ÷ (advertentie-uitgaven + uitgaven) = ROI
Het is het gemakkelijkst om de kosten en uitgaven voor uw advertentie-uitgaven in een maandelijks ritme op te splitsen; Om dit te visualiseren, berekent u de inkomsten van januari en deelt u die door de som van de advertentie-uitgaven van januari en de rest van de uitgaven voor die maand.
Teruggaand naar het eerdere voorbeeld: u heeft vorige week € 54 aan advertenties uitgegeven om € 270 aan inkomsten te genereren. En u maakte ook $ 73 aan andere variabele kosten. Als u die cijfers in de bovenstaande formule invoegt, is uw ROI 2,13X.
$270 ÷ ($54 + $73) = 2.13X
Voor elke dollar die u uitgeeft, heeft u $ 2,13 verdiend.
# 2: Aankoopconversiewaarde
Facebook's aankoopconversiestatistiek houdt de totale waarde bij van aankopen die zijn gedaan met uw advertentie-inspanningen.
In feite maakt Facebook het waanzinnig eenvoudig om de totale opbrengst van uw advertenties te begrijpen door de aankoopconversiewaarde in Ads Manager weer te geven.
U kunt dit aantal handmatig berekenen door naar uw PayPal-rekening of zelfs uw kassa te gaan en vast te stellen dat de inkomsten uit deze advertentie afkomstig zijn. De eenvoudigste manier om de aankoopconversiewaarde te berekenen, is door de Facebook-pixel te installeren.
Als u de pixel installeert, moet u een klein codefragment aan uw website toevoegen, zodat Facebook weet dat deze advertentie tot die inkomsten heeft geleid. Maak je geen zorgen als je je Facebook-pixel nog niet hebt geïnstalleerd! Deze video leidt je door het proces:
Om de conversiewaarde van uw aankoop handmatig te berekenen, neemt u het aantal verkochte artikelen en vermenigvuldigt u dat met hun aankoopprijs.
Aantal verkochte artikelen x artikelkosten = inkoopconversiewaarde
In het vorige voorbeeld heeft u 10 items verkocht die elk € 27 kosten, dus de conversiewaarde van de aankoop is € 270:
10 x $ 27 = $ 270
De aankoopconversiewaarde wordt vervolgens gebruikt om ROAS te berekenen samen met uw advertentie-uitgaven.
Alles is misschien in orde en dandy als uw aankoopconversiewaarde positief is, maar wat als het een dikke nul is? Dat betekent jouw Facebook-advertenties werken niet.
Als uw Facebook-advertenties werken en u verkoopt, is de aankoopconversiewaarde een positief getal. Maar als u nul ziet, betekent dit meestal dat er iets mis is met uw Facebook-advertenties of met het verkoopproces in het algemeen.
De volgende statistieken die we behandelen, helpen u te bepalen waar de knelpunten kunnen zijn.
# 3: kosten per aankoop
Ik kijk graag naar de kosten per aankoop, ook wel de kosten per acquisitie (CPA). Beide zinnen kunnen door elkaar worden gebruikt.
De kosten per aankoop zijn een snelle manier om te beoordelen of u afzonderlijke producten met winst of verlies verkoopt, rekening houdend met uw advertentie-uitgaven. Het vertelt u de totale advertentie-uitgaven die nodig zijn om een enkele eenheid product te verkopen. Het kan ook worden gebruikt om snel uw winstmarge op afzonderlijke items te berekenen.
Als de Facebook-pixel is geïnstalleerd, berekent Facebook dit automatisch voor u onder de kolom Kosten per aankoop in Advertentiebeheer.
U kunt dit nummer en de aankoopconversiewaarde die we hierboven hebben behandeld gebruiken als een alternatieve manier om uw ROAS te bepalen.
Laten we het illustreren met behulp van de cijfers in de bovenstaande schermafbeelding.
Aankoopconversiewaarde ÷ kosten per aankoop = ROAS
$1,735.20 ÷ 399.85 = 4.34
Bovendien kunt u door de kosten per aankoop af te trekken van de productprijs uw winstmarge bepalen:
Productprijs - kosten per aankoop = winstmarge
In dit voorbeeld heb je vorige week $ 54 uitgegeven aan Facebook-advertenties om 10 eenheden te verkopen. Dat betekent dat uw advertentie-uitgaven per eenheid € 5,40 bedragen:
$54 ÷ 10 = $5.40
Met een product dat voor € 27 wordt verkocht en u € 5,40 aan advertentie-uitgaven kost, heeft u een winstmarge van € 21,60.
$27 – $5.40 = $21.60
Vergeet niet rekening te houden met uw variabele uitgaven, zodat u in één oogopslag kunt zien of uw kosten per aankoop (wat u uitgeeft om een nieuwe klant te werven) relevant zijn voor uw bedrijf.
Als uw winstmarge een positief getal is (meer dan $ 0), genereren uw advertentie-dollars meer inkomsten dan het bedrag dat aan advertenties wordt besteed.
Anders gezegd: u bent maken geld.
Als uw winstmarge een negatief getal is (minder dan € 0), geeft u meer uit aan advertenties dan de gegenereerde inkomsten.
Anders gezegd: u bent verliezen geld.
# 4: leads
EEN lood is een persoon die interesse toont in de producten of services van uw merk, doorgaans gedefinieerd als iemand die abonneert zich of meldt zich aan met hun e-mailadres om verdere marketing- en verkoopgerelateerde berichten te ontvangen correspondentie.
Elke nieuwe e-mailabonnees tellen als een lead.
Aan de andere kant: als u een e-commercebedrijf bent dat mensen rechtstreeks naar uw verkooppagina of online winkel stuurt, heeft u mogelijk geen e-mailabonnees.
Elke nieuwe bezoeker van uw online winkel telt als een link klik.
# 5: winst per lead
Bereken, afhankelijk van aan welke kant van de vergelijking u valt, ofwel uw inkomsten per lead (EPL) of de inkomsten per klik (EPC).
EPL is het bedrag aan gegenereerde inkomsten gedeeld door het totale aantal leads dat nodig was om die inkomsten te genereren. Als uw bedrijf leads genereert (of abonnees of een of andere opt-ins) waarbij uw verkoopproces van nature via e-mail verloopt, zou u EPL gebruiken.
EPC is het bedrag aan gegenereerde inkomsten gedeeld door het totale aantal klikken op de website dat nodig was om die inkomsten te genereren. Als u mensen rechtstreeks naar uw verkooppagina of online winkel stuurt (niet via e-mail), zou u EPC gebruiken.
Om uw EPL of EPC te berekenen, heeft u twee dingen nodig:
- Uw conversiewaarde voor aankopen (statistiek 2 hierboven)
- Het aantal leads (of klikken) (statistiek nr. 4 hierboven)
Neem nu de conversiewaarde van de aankoop en deel deze door het totale aantal leads (of klikken) om uw EPL of EPC te krijgen:
Aankoopconversiewaarde ÷ aantal leads (of klikken) = inkomsten per lead (of klik)
Dit bedrag in dollars vertelt u hoeveel elke nieuwe abonnee die zich aanmeldt voor uw e-maillijst of aan uw verkoopproces begint, waard is voor uw bedrijf. U kunt deze informatie vervolgens gebruiken om in te schatten hoeveel u bereid bent te besteden om een nieuwe lead (of klik) te verwerven, aangezien u nu de waarde ervan voor uw bedrijf begrijpt.
Volg YouTube-marketingtraining - online!
Wilt u uw betrokkenheid en verkoop met YouTube verbeteren? Doe dan mee met de grootste en beste bijeenkomst van YouTube-marketingexperts terwijl ze hun bewezen strategieën delen. U krijgt stapsgewijze live instructies gericht op YouTube-strategie, video's maken en YouTube-advertenties. Word de YouTube-marketingheld voor uw bedrijf en klanten terwijl u strategieën implementeert die bewezen resultaten opleveren. Dit is een live online trainingsevenement van je vrienden bij Social Media Examiner.
KLIK HIER VOOR DETAILS - UITVERKOOP EINDIGT 22 SEPTEMBER!# 6: kosten per lead
Aan de andere kant zijn de kosten per lead (CPL). Als uw bedrijf geen leads genereert, vervangt u, net als in de bovenstaande vergelijking, 'lead' door 'klik' in uw berekening.
CPL is het bedrag dat u uitgeeft om een single nieuwe voorsprong voor uw bedrijf.
Om de CPL te berekenen, neemt u het totale bedrag aan Facebook-advertentie-uitgaven en deelt u dit door het aantal leads dat de advertentie-uitgaven hebben gegenereerd:
Advertentie-uitgaven ÷ aantal leads = kosten per lead
Als u bijvoorbeeld € 130 uitgeeft om 100 leads te genereren, is uw CPL € 1,30:
$130 ÷ 100 = $1.30
Als uw EPL $ 2,70 is en uw CPL $ 1,30, verdient u $ 1,40 voor elke nieuwe lead die in uw pijplijn komt. Rekening houdend met uw variabele uitgaven, kunt u bepalen hoeveel leads u in een bepaalde periode moet genereren om uw doelstellingen voor inkomsten en winstgevendheid te behalen.
Wanneer u Conversiegebeurtenissen voor Facebook-pixels, Zal Ads Manager dit aantal automatisch aan u rapporteren onder de kolom Kosten per lead.
# 7: klikfrequentie
De statistieken die we tot nu toe hebben besproken, zijn gebaseerd op de algemene resultaten van uw Facebook-advertenties in combinatie met de efficiëntie van uw verkoopproces. De manier om uw algehele advertentieresultaten en statistieken effectief te manipuleren en optimaliseren, is door een een sterke Facebook-advertentiestrategie die u helpt uw aandacht om te zetten in inkomsten (op automatische piloot).
Ongeacht uw algehele verkoopproces, is uw klikfrequentie (CTR) een indicator van hoe aantrekkelijk uw advertentietekst en advertentiemateriaal zijn voor de doelgroep die u target met uw Facebook-advertenties.
Facebook heeft twee verschillende CTR-statistieken:
- CTR (Link Click-Through) is het aantal klikken op links door mensen die uw advertentie hebben bekeken.
- CTR (alle) is het aantal mensen dat in het algemeen interactie met uw advertentie heeft gehad. Dat kan zijn door het leuk te vinden, erop te reageren, het te delen, de carrousel te vegen of op de links te klikken. Het is een amalgaam van alle betrokkenheidsacties voor die advertentie.
Bij het weergeven van feedadvertenties streef ik meestal naar een CTR van meer dan 1,5%. Als de link-CTR lager is dan 1,5%, raad ik u doorgaans aan terug te gaan en de advertentietekst en het advertentiemateriaal te bewerken.
Op advertenties in de rechterkolom wordt daarentegen doorgaans veel minder vaak geklikt dan op feedadvertenties. Zolang uw advertenties in de rechterkolom een link-CTR van 0,5% krijgen, gaat het goed. Als dit niet het geval is, kunt u die advertenties ook bewerken.
Misschien heb je het gehoord betrokkenheidspercentage rondgegooid als een belangrijke statistiek om bij te houden. In Facebook-spreken is uw betrokkenheidspercentage uw CTR (alles). Dit is het totale aantal betrokkenheidsacties dat uw advertentiepost heeft ontvangen, gedeeld door het totale aantal vertoningen:
Betrokkenheid ÷ vertoningen = CTR (alle)
Net als bij uw link-CTR, wilt u dat mensen interactie hebben met uw advertenties, omdat geen enkele klik resulteert in nul verkopen.
Toegang krijgen tot deze Facebook-advertentiestatistieken in Advertentiebeheer
Nu u deze zeven belangrijke Facebook-advertentiestatistieken onder de knie heeft, gaan we naar Advertentiebeheer kijken en ontdekken waar u ze kunt vinden.
Het eerste dat u ziet wanneer u naar Advertentiebeheer gaat, is uw algemene dashboard. Als u naar de bovenkant van de kolommen kijkt, ziet u slechts twee van de statistieken: klikken op links en websiteaankopen.
Dus waar vind je de rest van deze statistieken?
Zoek naar de knop met het label Columns: Performance en klik erop. In het dropdown-menu ziet u 13 verschillende rapportageweergaven waaruit u kunt kiezen.
Het is de moeite waard om wat tijd te nemen om vertrouwd te raken met elk, van levering en video-engagement tot en met targeting en creatief. U gaat echter geen van deze voorinstellingen voor rapportage gebruiken, omdat de statistieken overal aanwezig zijn. Maak in plaats daarvan uw eigen aangepaste rapportageweergave met de specifieke statistieken waarover we het vandaag hebben gehad.
Om dit te doen, selecteert u Kolommen aanpassen in het vervolgkeuzemenu dat hierboven wordt weergegeven.
In het geopende venster wordt elke statistiek weergegeven die u op Facebook kunt volgen vanuit uw advertenties. U kunt ze allemaal doorlopen als u dat wilt, maar omdat u de exacte statistieken kent waarnaar u op zoek bent, is het gemakkelijker om de zoekfunctie te gebruiken om ze te vinden.
Begin ROAS in de zoekbalk te typen en u ziet de statistiek Aankoop-ROAS verschijnen. Schakel het selectievakje onder Totaal (metriek # 1) in.
Nadat je Totaal hebt geselecteerd, voegt Facebook deze statistiek automatisch toe aan de rechterkolom. Als u naar de onderkant van de lijst scrolt, ziet u opties om uw ROAS voor websiteaankoop en ROAS voor mobiele app-aankopen weer te geven. Ik raad u aan beide vakjes uit te schakelen, tenzij u een website en een app heeft waarop u beide statistieken afzonderlijk probeert bij te houden.
Als u klaar bent met ROAS, gaat u verder met Kopen. Typ "aankoop" in de zoekbalk en er verschijnen nieuwe opties. Schakel naast Aankopen de selectievakjes Waarde en Kosten in (voor conversiewaarde van aankoop [statistiek nr. 2] en kosten per aankoop [statistiek nr. 3]).
Nogmaals, deze statistieken verschijnen aan de rechterkant van het venster. Zorg ervoor dat u alle selectievakjes onder Conversiewaarde aankopen uitschakelt.
De volgende is je EPL. Helaas vindt u uw EPL niet in Advertentiebeheer, omdat het een handmatige berekening is. Het is uw totale inkomsten gedeeld door het aantal leads dat u via uw Facebook-advertenties heeft gegenereerd (met behulp van de formule van statistiek 5 hierboven).
Maar u vraagt zich misschien af hoe u het aantal gegenereerde leads kunt vinden. Dat is simpel: voeg de statistiek voor leads toe aan uw aangepaste rapport. Typ Leads in de zoekbalk en schakel het selectievakje Totaal in. Schakel ook het selectievakje Kosten ernaast in om CPL toe te voegen (metriek # 6).
Het laatste dat u hoeft te doen, is zoeken naar CTR (statistiek # 7). Schakel de selectievakjes in voor zowel CTR (Alle) als CTR (Link Click-Through Rate).
Voordat u uw aangepaste rapportageweergave opslaat als een voorinstelling, moet u controleren of er geen aangevinkte vakjes in de rechterkolom staan.
Selecteer vervolgens in de linkerbenedenhoek van het venster Opslaan als voorinstelling en typ een naam (zoals Belangrijkste statistieken). Klik op Toepassen in de rechterbenedenhoek om uw wijzigingen toe te passen.
Nu ziet u op het scherm alle statistieken die we hebben behandeld: ROAS, aankoopconversiewaarde, kosten per aankoop, totaal aantal leads (om uw EPL te bepalen), CPL en CTR (voor beide links en alle engagements op uw berichten).
Pro-tip: Ga naar om tijd te besparen bij het analyseren van uw advertentieresultaten drie aangepaste rapporten voor Facebook-advertenties om u te helpen de advertentieprestaties snel te analyseren: ROI Snapshot Report, Lead Progress Report en Engagement Report.
Bekijk de video:
Gevolgtrekking
De grootste fout die ik marketeers voortdurend zie maken als het gaat om het meten van hun Facebook-advertentieresultaten, is dat ze denken dat ze alles moeten volgen. U hoeft niet elke statistiek onder de zon te kennen. We zijn vandaag begonnen met zeven eenvoudige statistieken en die kunnen al aanvoelen als een hoop om je hoofd rond te slaan.
Ik wil u echter verzekeren dat het niet zo ingewikkeld hoeft aan te voelen. Geef uzelf toestemming om Advertentiebeheer in te gaan en vandaag nog te experimenteren. Uw begrip komt voort uit implementatie (en een beetje vallen en opstaan onderweg).
Zelfs als het niet het gevoel heeft dat deze gegevens nu veel zin voor u hebben, later als u er meer heeft ervaring in Advertentiebeheer, begint u langzaamaan de statistieken te begrijpen die er toe doen en hoe u deze kunt gebruiken om te meten jouw resultaten. Wees geduldig met jezelf, want het kost tijd.
Wat denk je? Hoe kunnen deze zeven Facebook-advertentiestatistieken u helpen uw campagnes te verbeteren? Deel uw mening in de reacties hieronder.
Meer artikelen over Facebook-advertenties:
- Ontdek hoe u Facebook-advertenties gebruikt om snel verkopen en leads te genereren.
- Leer hoe u de functie voor optimalisatie van meerdere tekst van Facebook gebruikt om uw advertenties moeiteloos aan te passen voor verschillende mensen.
- Ontdek hoe u zes soorten Facebook-advertenties kunt gebruiken om mensen verder te helpen in het klanttraject.